tirsdag den 8. september 2015

Dyreholdsopgave

Nyt fra mit dyrehold :) -

Jeg har idag rodet lidt op i jorden, og valgte at tage en lille video af ormene mens de kravler rundt :)



Jeg har forsøgt at sætte mig lidt mere ind i kompostormene imens jeg har haft dem, da jeg syntes det er begrænset hvad jeg kan finde om dem. Ormene lever i bedste velgående efter den første uge, men komposteringen går laaaaangsomt så jeg har endnu ikke kunne se det fysisk endnu.

Men lidt mere general info kommer her;

Naturfaglige overvejelser. 
Dyrenes behov og adfærd; 

Føde;
Fra hus/køkken; Frugt, grønstsager, urter, kaffegrums med filter, nøddeskaller (knuste), teblade med filter, æggeskaller (knuste), afskårne blomster, gødning og strøelse fra mindre dyr,
Fra haven; blade, blomster, grene (findelte), græs (tørt og i små mængder), hækafklip (findelt) kvas, kviste, nedfaldsfrugt (små mængder) og staudeafklip.

Skjulemåder; Kompostormene kan ikke lide lys, så de skal helst leve i en beholder som skærmer for lyset, har man indendørs kompostering så sæt den evt. under køkkenvasken.

Klima;Kompostormen er en overflade overfalde orm, den graver sig ikke ned. Dens favorit temperatur er 25 grader, men den kan ikke tåle temperature over 28 grader. Om vinteren skal man være ops på at temperaturen i den udendørs kompostbeholder kommer under 0 grader. for ellers vil ormene dø-.

Formering; Ormene lægger æg som er inde i små citronformede lysegule kokoner. Når æggene klækkes går der kun små 3 uger før ormene er kønsmodne. Så en håndfuld orme bliver hurtigt til mange. Æggene kan godt overleve i vinteren kulde, og vil så udlækkes i foråret.


Terrariets indretning beskrev jeg for jer i mit sidste indlæg, men efter jeg har undersøgt en del mere om kompostorme har jeg faktisk lidt "fortrudt" den form for terrearie jeg har valgt. Jeg faldt over en mand som har lagt en hel serie op om hvordan han starter op med at have indendørs kompostorme. Linket kan i se her det hedder Far og orm og han har lavet 11 små film i det hele, men jeg er da optimistisk og sikker på mit eget dyrehold nok skal lykkes med lidt god vilje :)

Men hvis i andre nu skulle få lyst så vil jeg da råde jer til at prøve med et kompostsystem som hans da fugt osv. er nemmere at regulere på den måde.

Kredsløb; I forbindelse med mit dyrehold har jeg forsøgt at tegne et overblik over kredsløbet (økosystemet) som foregår i forbindelse med kompost, det er en god måde at få et visuelt syn på hvad der decideret sker i kredsløbet.

Natursyn; Set ud fra mit natursyn, så er jeg med alderen blevet mere bevidst om at have respekt for naturen og passe på den. Især efter vi fik vores søn, tænker jeg meget over hvordan jeg selv opføre mig (smider ikke affald i naturen, rydder op hvis jeg finder noget smidt i naturen osv.), så jeg vil sige jeg lever ud fra det antropocentrifugale natursyn, vi stammer selv fra naturen og bør derfor passe på den og tage ansvar.(Edlev, 2008, s. 281-282). (læs bla. mit indlæg om natursyn på http://naturmiljoeudeliv15.pbworks.com/w/page/99160098/Natursyn)

Nok også derfor valget for mit dyrehold faldt på kompostormene, det er en god måde at nedsætte ens affald på og derved støtte op om miljøet da man ikke sender så meget på forbrændingen.



Pædagogiske overvejelser

Brugere/borgere; Netop kompostorme som dyrehold egner sig til en bred målgruppe af brugere, men jeg vil mene de er ideelle for netop et dagtilbud med 3-6 årige. Dyreholdet kan placeres både indedørs og udendørs, alt efter hvor meget opmærksomhed man syntes dyreholdet skal have i dagligdagen. Man kan eksempelvis starte med at have ormene indendørs så børnene ikke kan undgå at overse dyreholdet og dermed få de en større oplevelse ud af dyreholdet. Tanken med netop kompostorme er at børnene lære at respektere dyret, deres behov og at tage ansvar. De får udviklet deres moral og dyre etik, og de lære at tage ansvar for pasning og pleje. Desuden lægger kompostorme op til at man lære børnene om naturens kredsløb og miljø, (Edlev, 2008, kap. 9)

 (læs bla. mit indlæg om handlekompetance om miljøbevidsthed på http://naturmiljoeudeliv15.pbworks.com/w/page/99162434/Handlekompetence%2C%20udvikling%20af%20milj%C3%B8bevidsthed

Pædagogisk forløb; I forbindelse med at en institution eksempelvis vil oprette kompostorme som dyrehold vil et passende forløb være at starte med sortering af affald. Jeg vil beskrive et forløb herunder.

Man kan starte med som pædagog at medbringe sin egen skraldespand fra hjemmet, den skal selvfølgelig indeholde de med almindelige ting som vi smider ud; plasticemballage, papir, frugt rester, brødrester, glas mm. (det kan også være man kan bede børnene om at medbringe en fra eget hjem). Ideen er så at posen tømmes ud, og man få en snak om indholdet også kan sorterigen begynde.


  1. Først kan børnene få lov at tage det de selv kan bruge til eventuel leg eller andet. 
  2. Er der dyr i institutionene (kaniner, høns etc.) kan man fodre dyrene med grøntrester eller børdrester. 
  3. Derefter er det kompostering, tag en snak med børnene om hvad de tror ormene spiser. og sorter derefter komposten fra. (Og her har man så det første skridt til at oprette sit dyrehold)
Det at starte med affaldet gør at børnene kan se en sammenhæng og de kan se sig selv som en del af naturens kredsløb. (Edlev, 2008, kap. 10) 


(nye forløber følger...)
  
Pædagogens rolle; 
Når man i en institution vælger at have et dyrehold skal det kordineres med hele huset i forhold til anskaffelse om det så er indkøb eller indsamling. Hvem gør hvad og hvornår. Der skal aftales med den daglige pasning og evt. bortskaffelse. Man skal afstemme sine forventninger med de andre, klarlægge ansvar osv. 

Kompostorme syntes for mig som at være et helt perfekt institutions dyr, så snart man har en kompostbeholder og har fået for vane at sortere kompostaffald fra og giver til ormene så passer de stort set sig selv. Pædagogens rolle er så efterfølgende at lære børnene om sortering af affald, nedbrydning, kredsløb og miljø. 


Men nok om mit dyrehold for denne gang, jeg vil holde jer opdateret :) 



2 kommentarer:

  1. Hej Mathilde

    SUPER! Veldokumenteret og med relevante overvejelser. Kunne du sætte en kilde på dit 'antropocentrifugale natursyn'? I afsnittet med dine pædagogiske overvejelser må du meget gerne inddrage de to grundbøger. Lav evt. kobling til wikien: miljøbevidsthed og handlekompetence / kapitel 9 og 10 i Natur og miljø i pædagogisk arbejde.
    Det er fint du skriver et nyt indlæg i stedet for at skrive videre i et gammelt, så er det meget lettere at følge med ;-)
    Vh Ida

    SvarSlet
  2. Kilde er hermed indsat :) og der er koblet til wiki'en.

    SvarSlet