tirsdag den 15. september 2015

Dyreholdsopgave

Dyreholdsopgave 

Seneste nyt fra mit dyrehold !!

For nogen dagen siden fik kompostormene en melonskive, jeg havde hørt at frugtsukker kunne få rigtig liv i ormene.

Og noget er der ihvertfald sket som i kan se på billedet herunder. Melonen er helt vildt hurtigt gået i forrådnelse, så jeg monterende mig straks handsker og ville fjerne melon (især for at undgå lugt), men da jeg løftede på melonskiven lå der ca. 4-5 orme og var i fuld gang med at fortære den. Dette nåede jeg desværre ikke at få et billede af, da ormene som sagt er sky for lys, og de var hurtigere væk end jeg kunne nå at finde mit kamera.



Jeg har derfor valgt at lade melonskiven blive, så nu er jeg spændt på at se hvor længe de er om at fortære den helt, de andre orme lever også i bedste velgående. Jeg "vander" dog næsten dagligt med en forstøver for at sikre at der er fugtigt nok. 


Her kan i ane lidt af ormene, de gemmer sig godt i jorden. Eftersom de står i en mørk baggang ligge de helt ude ved glasset og vi er derfor heldige at kunne se dem :) 


Refleksioner over eget udbytte af dyreholdet

Efter at have haft dyrehold i snart 3 uger er min viden om kompostorme blevet meget større. Ikke nok med kompostormenes levemåde, føde, skjulemåder osv. Er jeg også blevet mere bevidst om hvor meget grønt affald vi egentlig har i vores hus. De rester som vi altid står tilbage med og som ender i skraldespanden, og køres på forbrændingen, kunne have være endt i en kompostbeholder og på den måde være med at til blive "genbrugt" som muld i min have samt køkkenhave. 

Og ikke nok med at jeg på den måde er blevet mere miljøbevidst, så har jeg også fået den gode oplevelse ved i en periode at have dette dyrehold hvor jeg har kunne kompostere (dog i begrænset mængder.) Men jeg har valgt når mit dyrehold afsluttes, vil jeg investere i en "rigtigt" udendørs kompostbeholder og på den måde forsætte med at kompostere og derved for "genbrugt" vores grønne affald til noget nyttigt. 

Mit dyrehold har også givet anledning til at se på de etiske spørgsmål som følger med. Som man kan læse i Natur og miljø i pædagogisk arbejde udviklede Charles Darwin omsorg for de dyr han samlede, og på den måde kom han tættere på naturen. Så et dyrehold kan på den måde måske få børn i en institution til at føle omsorg for dyret/dyrene og på den måde føre dem sammen med naturen. Det at have et ansvar, med at fodre, passe og pleje dyr , kan gøre at man kommer til at se sider af børnene eksempelvis omsorg, som man ikke har set før. (Edlev, 2008, 18-20 + 86)

Men vi kan alle have forskellige natursyn, og disse natursyn kan gøre at vi har forskellige etiskeholdninger til et dyrehold. Har vi dyreholdet for vores egn skyld, for miljøets skyld eller noget helt andet? Men forskellige natursyn menes vores holdninger til naturen og de betydninger man kan tilskrive den. 

De forskellige natursyn; det antropologiske, det zoologiske og det økocentriske natursyn. 

I det antropologiske natursyn er mennesker i centrum og vi har magten til at gøre som vi vil med naturen, naturen er til nytte for os mennesker.

I det zoologiske natursyn har dyrene en egenværdi, vi mennesker skal beskytte dem og vise omsorg for dem. 

I det økocentriske natursyn, mener man naturen har værdi og den skal bevares præcis som den er. 

Også er der den sidste opfattelse som så kombinere de 3 natursyn det er den antropocentrifugale opfattelse her er mennesker i centrum, men på trods af dette skal vi stadig kunne tage ansvar og se på hele virkeligheden som vi er en del af. (Edlev, 2008,  kap. 12) 

Så alt efter hvilket natursyn man selv har, har man også forskellig etik at arbejde ud fra. Jeg er selv af den antropocentrifugale opfattelse at vi stammer fra naturen og bør derfor passe på den, så det at jeg holder kompostorme "fanget" i en kompostbeholder, gør mig ikke til et dårlige menneske, nej jeg gør det netop for at passe på miljøet og den verden vi lever i. Og samtidig vil jeg også våge den påstand at ormene har det godt, og de bliver fodret samt passet så det er for mig etisk korrekt at have kompostorme. 


Litteratur: 

Edlev, Lasse T. (2008). Natur og miljø i pædagogisk arbejde. København: Munksgaard Danmark. 



2 kommentarer: